Tandembögen im DaZ-Unterricht
Artikelnummer: 9783834643414 OverzichtOp zelfstandige, communicatieve en afwisselende wijze Duits oefenen – en dat met zo min mogelijk instructie van de docent? Dat kan uitstekend met de tandemmethode! Telkens twee leerlingen werken zelfstandig samen en verdiepen zich gezamenlijk in een onderwerp. Iedere leerling beschikt daarbij over andere of (gedeeltelijk) dezelfde informatie. De jongeren vullen elkaar aan, helpen elkaar en leren zo met én van elkaar aan de hand van thema’s die aansluiten bij hun leefwereld.
De benodigde taalhulpmiddelen en geïllustreerde woordenschatondersteuning bieden hulp waar de kennis van het Duits nog tekortschiet en breiden het taalrepertoire voortdurend uit.
De leerlingen met Duits als tweede taal (DaZ-leerlingen) trainen tekstbegrip, grammatica en woordenschat, en oefenen in communicatie en zinsopbouw. Differentiatie ontstaat op een natuurlijke manier vanuit de opdrachten zelf. Zo wordt leerlinggericht onderwijs mogelijk, ook met beperkte taalvaardigheid, en worden de interactie en communicatie tussen jongeren actief gestimuleerd.